Thursday, September 22, 2011

Fixed Deposit

hahahhahahahha
hahhahahahhaha
hahahhahahhaha

okeh cukup lah gelakkan diri sendiri

Alkisah, bulan lepas aku gi wat fixed deposit (FD) kat BSN. Konon2 tertariklah dengan iklan 3.5% keuntungan tu. Aku mati-mati hengatkan 3.5% per month, rupa2nya per annum. Masa aku tanya kakak BSN tu, dia macam takmo citer je cara pengiraan keuntungan. tanya punya tanya, aku pun buat-buat paham, then aku pun letaklah RM10k. Dengan harapan, duit tu akan beranak RM 350 sebulan. Huahuahua.

Cukup sebulan i.e. semalam, aku pun beria-ia la meredah hujan lebat ke BSN Putrajaya dengan hati yang berbunga-bunga untuk kutip keuntungan RM350 tu, dan nak renew sijil FD tu. Untung2 next month dapat lagi RM350. Elok sampai kat kaunter, aku cakap kat kakak tu, nak kuarkan keuntungan je sebab nak pakai duit. Dia pun tanya aku, hari tu letak RM10k je kan, nak pakai duit berapa?? Aku pun heran nape dia cakap cenggitu. Kan aku untung RM350?? Sembang punya sembang, rupanya pengiraan dia kena bahagi dengan 12 bulan, Chaitttt...aku terpedaya nampaknye. Itulah, nak cepat kaya je pikir. Hambik kau, dapat RM25.50 jer tadi. Segan punya pasal, aku cakap nak keluarkan semua lah. haha.....sib bek takder orang kat BSN tadi. Kalo tak mau kena gelak ramai2 dengan kebengongan aku ni. Akak tu pun pujuk lah suh aku tinggalkan RM5k lam FD. Huh, takde maknanya aku nak simpan lam FD lagik. jauh nau beza untung dia ngan ASB.  Baik aku simpan lam ASB jer. Depan dia jugak aku wat kira2, aku pun cakap, SIMPAN LAM ASB LAGI UNTUNG KAK....ngeh ngeh.

Maklumlah tak pernah wat menda tu, tanya 2-3 orang jer, sume kata fixed deposit lebih untung dari ASB. Aku terpedaya...........Papa aku je cakap, kalo kakak simpan RM10k, nanti bulan2 dapat lebih kurang RM30 jer. Aku punya la tak caya, aku cakap nape RM30 lak, bukan RM300 ker?? Papa kata dia lupa camner pengiraan tu. Tu lah, melawan cakap orang tua lagi, kan dah malu. Malu malu malu :(
Im sorry dear papa. I lup U.



Ilmu itu penting

No comments:

Post a Comment