Friday, September 17, 2010

CNI..Luar biasa baik!

Salam muhibbah.. selamat hari Malaysia wahai sekalian rakyat jelata.. ngehngeh.. bersempena dengan ulangtahun hari penubuhan Malaysia tercinta ni, aku rasa lebih sihat berbanding hari2 sebelumnye.. Alhamdulillah.. berkat mematuhi suruhan ibuku yg memaksa aku untuk minum biosegar (sekali je..) dan minum jus noni keluaran CNI tu, kepala aku makin ok, takde pening2 sangat dah kecuali kalo berdiri lama2.. kalo berjalan ok je.. aneh.. hehe.. lagipun emosi dalaman juga semakin stabil, dan aku redha dengan apa yang berlaku..

oleh sebab kesihatan yg semakin pulih sejak dua hari lepas, panjang le langkah aku merayau ngan adik2.. kemarin, sampai ke Likas, sikit lagi nak sampai 1Borneo aku drive semata2 nak makan mcD.. sebelum tu kitorang pi anta laptop papa kat kompleks giant yg dekat ngan umah, punye la lama uncle tu nak install wifi modem kat laptop oldschool tu.. udahnye gagal jugak.. sib bek kitorang tak terus menunggu lama2 kat ctu, kitorang cakap kat uncle, "dah siap kasi call sama kami ya.. kami pergi jalan2 dulu ni.."  tapi sampai ke petang dia tak call.. rupanye misi yg aku bagi pada dia tu gagal terlaksana.. pulanglah kami dgn berita hampa utk papa ngehngeh~

sebelum tu, sementara kitorang meninggalkan misi mustahil kat uncle kedai komputer tu, kitorang pi merayau kononnye nak tengok wayang n makan triple cheeseburger.. panggung wayang lama yang aku pernah gi tahun lepas tu dah tutup, so kitorang pun pi cari kat suria, shopping complex baru.. nama pun shopping mall baru, banyak mende takde.. mcD pun takde..
lihat...betapa kosongnye suria shopping mall yg besar tuh..hehu
Naik tingkat lapan, ingat nak tengok wayang, tapi belek punya belek, takde crite yang best.. ikah nak tengok citer step up, katenye citer tentang tarian, nak tengok yang 3D punyer.. huh.. tak kuase aku nak menabur duit pada citer yang takde maknenye menurut pandangan aku.. keskes.. dengan hampa, mereka terpaksa menurut je bahawa tgk movie pada hari itu telah aku batalkan sebab takde citer best.. pastu pusing2 kat tgkat 8 tu, nampak tempat permainan video dan karaoke.. aku pikir, pi karok satu dua lagu best gak ni..skali tempat tu lum bukak lagi daa.. tengah renovate lagi.. so kitorang masuk main game je la.. abih jugak berbelas ringgit main tembak2 and main game lumba kete.. tapi ada mesin yang menipu beberapa token kitorang.. rosak la, pastu men kejap dah gameover la, macam2 hal la.. hehe padahal memang tak reti main, nak salahkan mesin game tu pulak.. pas men game, kitorang pun kuar dari suria mencari santapan.. nak mcD jugak, tak kira.. budak2 tu hampir mengamuk lam kete dah.. tu yang drive sampai ke Likas semata2 mendapatkan triple cheeseburger.. yang peliknye, KFC bersepah2 kat KK ni, mcD punye ler payah nak nampak.. sebelum balik, aku tapaukan 2 set double cheeseburger untuk ibu n papa.. semalam papa dah pesan siap2, dia nak jugak..hehe.. malam tu, kuar lagi, konon nak gi pekena ayam goreng uncle bob, sampai depan kedai uncle bob kat kompleks karamunsing tu, kedai dah nak tutup..cess.. baru 8.30malam, dah nak tutup dah.. memang kat KK ni, kul 8 mlm kedai sume dah beransur tutup.. kul 9mlm tu, orang sume balik tdo dah.. macam bese, walau dimana jua di mesia ni, kedai mamak jugak la yg masih beroperasi hingga larut malam.. no choice, mamak pun mamak la.. tapi makanan n minuman mamak kat KK tak la sebagus kat semenanjung.. sekadar bleh mengisi perut je.. bukan nak ngata, tapi kalo dah teh ais yang aku order tu, jika dibandingkan dengan air hujan, air hujan lebih enak rasanyer.. makan tak seberapa, unuk 5 orang, dekat rm40 jugak la kena caj.. ibu aku memang sangat kecewa dengan sekalian kedai makan kat KK nie.. dia lebih rela memasak kat umah.. kalo bukan sebab uncle bob tutup tadi, takde la aku terpaksa minum 'air hujan' di kala hujan renyai2 malam tu..

semalam pulak, ntah ape aku buat siangnye, aku pun dah lupa.. pastinya tiada mende berfaedah, sebab tu aku tak bape ingat.. tapi malam tu aku tolong drive bawak mimi n ikah gi open house umah member diorang, Nazrin kut namanye.. ape tah nama tempat tu, tapi umah budak tu sangat la cantik.. dah tentu ler besar, dah tentu ler orang kaya, budak tu pulak anak tunggal.. aku siap suh mimi ngorat lagi budak nazrin tu.. anak tunggal beb, harta sume jatuh kat tangan dia.. wahaha materialistik ler pulak.. saje jer.. aku bukan camtu yer.. tapi kalo dapat yang kaya raya, ape salahnye.. kira pakej ler tu..hehehe.. 

Hari ni pagi2 ibu dah jerit2 kat bawah suh bangun.. selain suh aku makan ubat (jus noni CNI..promote nih), ibu suh siap2 sebab nak anta kak ju gi airport.. kak ju tu kawan ibu kat spital, pegawai sains yg berasal dari sarawak, tapi dah jadi macam family sendiri kat sini.. semalam baru amik dia dari KK airport terminal 2, baru balik dari sarawak, hari ni pulak dia nak gi tawau, settlekan urusan perkahwinan dia la tu.. sementara tunggu kak ju check in, aku ngan mimi sempat pi abiskan duit kat kedai coklat.. aku memang pantang nampak choc.. geram je nak beli.. pas balik dari airport, singgah beli barang kat sunny, kira cam mydin la sunny ni.. harga barang2 kat sunny lebih murah berbanding kedai/supermarket lain kat KK ni.. sebagai pengguna yang bijak, kita mestila beli barang kat tempat yang harganye berpatutan dan bersesuaian dengan kemampuan sendiri k.. jangan nak berlagak punye pasal, sanggup berbelanja mewah.. Allah,,jauhilah hambaMu ini dari takbur dan riak..

tengah syok2 shopping kat sunny, papa kol, katenye ada tetamu nak datang umah.. pe lagi, terpaksa shopping laju2.. time tu pulak mimi nak sakit perut.. terpaksa singgah spital merangkap tempat keje ibu ku bagi memberi laluan kepada mimi melunaskan hajat terpendam.. ngee~.. papa dah kol banyak kali sebab guest dah sampai, dia tak tau nak kasi makan ape.. padahal kuih rayer berlambak atas meja, suh je la makan..  hehehe.. pas singgah beli ais kat pick n pay, baru la aku, ibu n mimi sampai depan umah.. tengok2 tetamu yang tak dikenali sedang menikmati kuih raya tanpa minuman.. adoi la papa aku ni.. boleh dia gi masak air je, tapi tak wat pun airnye.. padahal takyah masak air pun dah leh buat air, sebab air gula sume dah standby kat dapur tu.. tergelak aku bila papa citer, yang dia tak jemput pun guest dia tu makan kuih raya, nasib ler diorang pandai2 makan sendiri.. guest tu sbenarnye orang kampung papa, dia keje kat lahad datu kot...aku pun tak bape ingat sbnarnye.. dia datang dengan satu family kawan dia, so total guest are two men, a woman and two cute girls.. ibu memang cekap, tak sampai sejam, siap sudah hidangan tengahri untuk tetamu papa.. walopun pada mulanye diorang takmo makan, sebab nak cepat, ibu tahan diorang sebab memang tengah masak untuk diorang pun masa tu.. sambil diorang makan, aku tolong jaga baby akak tu, comey gila... geram sangat... dah la namanye aisyah.. aku suka... hehehe.. pas makan, sembang2 jap, mereka pun kembali meneruskan perjalanan...

akhirnye, hampir pukul 2.30pm, baru aku dapat makan..kuar pagi tadi tak sempat makan.. tetiba ada makhluk mengamuk kat atas.. huhuh.. ikah dah wat appointment suh aku ngan mimi join open house kat umah kawan dia, patutnye kitorang gerak kul 12 tengahari, tapi dah ada guest, takkan nak tinggal camtu je.. dia bengang la sebab dah lewat, aku cakap, aku nak makan jap, pastu aku anta la dia pegi, aku malas nak join sebab penat sangat rush ke sana sini pagi tadi, balik kne masak lagi, dia leh layan tido je time orang datang umah.. tau la dia dah bangun pagi2 wat kuih untuk aku bawak balik nanti, tapi agak2 ler, time orang datang pun nak layan tido tak bangun2.. sampai tetamu tu ingat dia lelaki..huh.. lu pikir la sendiri.. dia dengar je aku cakap takmo join, nak anta je, lagi la kuat dia mengamuk.. siap campak baju aku yg dia dah iron atas tangga.. waa bikin panas nih.. aku pe lagi, bertekak tekik la ngan dia, sorang kat atas, sorang kat bawah.. haishh budak ni, nak makan pun tak senang, sampai satu tahap, aku dengar dia duk baling2 barang lam bilik, aku memang betul2 takleh duduk dan makan dengan sopan lagi.. melampau betul, aku memang tak leh paham dan tak leh tahan dengan orang yang tak memahami sesama insan ni.. aku pun pe lagi, dengan tangan yang bersalut sambal udang, aku naik nak gi belasah dia, tapi dia kunci pintu bilik, jerit2 dari dalam jer.. tak dapat orangnye, pintu bilik tu la jadi mangsa penerajang aku.. walopun aku ni kelihatan lembut dan sabar, tapi ada masanye hantu lam diri aku teringin gak menunjuk diri.. ngee saket kaki aku weh.. duk tendang2 pintu, sib bek tak roboh.. senyap kejap budak tu time aku blasah pintu bagai nak roboh, tapi pas aku turun balik sambung makan, dia pun sambung mengamuk.. ah lantak kau la... bukan aku taknak anta langsung, dia yang taknak gi tanpa teman, padahal gi umah member sendiri.. malas nak pujuk.. pas makan aku pun tertido depan tv.. penat yang amat.. bangun petang, ingat nak gi men layang2 kat pantai, tapi sume cam malas je nak gi.. aku mane reti men layang2, aku nak suh papa yang main.. layang2 tu aku beli kat china, layang2 kecik yang bersambung2 sampai 30 bijik.. unik.. tapi tak sempat nak main sendiri.. takpe la, len kali je.. pas maghrib tadi ingat nak gi salun, nak kerat sket rambut ni, tapi kedai sume tutup dah.. baru kul 8mlm beb.. last2 gi pasar je anta ibu beli barang.. jalan kat bandar tadi agak jem sebab ada function kat padang merdeka.. perdana menteri datang, wat sambutan hari malaysia kali pertama kat bandar kota kinabalu ni... 

uiks panjang jugak aku membebel ni.. sambil tunggu mimi ulangkaji untuk PMR dia.. ikah tu, aku suh study, SPM tak lama dah, bukan dia peduli pun..diorang ingat pekse ni main2 je ke.. ni la penentu masa depan.. dimana kamu akan berada pada masa depan, ia ditentukan dengan usahamu pada masa sekarang.. letih la nak cakap byk kali.. memang la kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan, tapi kita diberi peluang untuk berusaha dan berdoa.. kalo main tawakal je, baik Allah tak yah kasi akal, tak yah kasi kudrat.. kan kan..
Esok dah nak balik ke pangkal jalan.. meneruskan sisa idup di kota cyberjaya dan bergelumang semula dengan kerja2 keduniaan rangkaian generasi seterusnya...sungguh.... aku tak ingin pulang....



syukur hubungan aku dan Z kembali normal..
tapi aku tetap ragu akan pengakuan dia sblm ni..
biarlah.. ada hikmah di sebalik sume ni..
B pulak, masih membuat aku rasa.........ntah...ngeee~~
hanna, jgn tamak pls..kehkeh

No comments:

Post a Comment