Thursday, August 12, 2010

Dua Ramadhan

Life goes on normally.. semalam tido balik pas sahur dekat kul 3 dah.. pastu punye la liat nak bangun pagi.. aku sering memohon pada Allah agar bangunkan aku sesegarnya di pagi hari untuk solat Subuh.. errr kadang2 setan berjaya mengatasi imanku yg senipis kulit bawang nie.. ampun ya Allah.. kuatkanlah imanku, tingkatkanlah taqwa ku padaMu ya Allah.. moga aku tidak lalai menjalankan amanahMu..

Kerja macam bese.. tapi mengantuk yang amat.. dah la ofis aku sejuk giler.. lagi la buat mata aku ni layu je.. sempat aku lelap kat sebelah tempat Ain sebab bos takda pi meeting.. ngeee tak tahan ar ngantuk.. dapat la lelap lam setengah jam.. pastu masuk je waktu rehat, aku sambung tido kat surau.. hehehe masa tu aku la org first yg mempelopori tidur tengahari kat surau muslimah tu.. tapi sayup2 kedengaran dengkuran dari surau muslimin.. hehehe rupanya ada org yg lagi awal hanyut dari aku.. dengar je azan berkumandang, aku terjaga, terus duduk.. tak baik time azan kiter masih berbaring, nanti mayat berat.. tak tau le betul ke tak mayat berat, tapi apa salahnye menghormati azan.. sedangkan nyanyi lagu negaraku kita bisa berdiri tegak kan.. masa aku terjaga tu, aku tgk sekeliling, ramai rupanye yg 'syahid' macam aku.. hihihi aktiviti gantian tghari, takleh makan, kite tido la kan.. huhuhu.. tapi aku sedey tgk ada yang buat tak endah je dgr azan.. yg tido mati tu mmg takleh buat ape la kan.. yg baring2 tu, yg sembang2 tu.. tak reti ke bangun jap, diam kejap n jawab azan tu.. sebolehnye cuba la diam jap, hayati dan jawab azan yg dilaungkan tu.. 

Pas solat Zohor, aku masuk balik opis dengan semangat baru.. dapat la aku selesaikan beberapa report yang tertangguh sebelum nie.. hari ni berazam nak balik tepat jam 4:30pm.. hihihi.. angan2 je lebey.. sebab syok sgt buat keje, terlewat 15minit aku balik.. tapi ape pun aku tetap sampai umah dulu dari Ain.. hehehe sebab dia singgah kedai bli topup n kuih.. mula2 aku ajak lumba sape sampai umah dulu, tapi dia tak mau sebab katanye aku bawak kete laju.. hahahha.. mane ada.. takat 90km/j tu normal ler..

Petang tadi masak simple2 je.. aku wat kentang ngan ikan bilis goreng cili api, goreng papadom sket, pastu panaskan lauk2 lebih semalam.. Ain masak ayam sambal.. sedap.. sambal tu rasa manis2 n rasa cam tomyam sket.. then aku masak nasik, Ain wat air teh.. arini masak agak cepat, kul 6:30pm dah leh lepak depan tv layan epilog syurga cinta.. aku suka citer ni, byk memberi aku keinsafan dan semangat.. antaranya, "Setiap yg terjadi itu ada hikmahnya..mungkin selepas kisah duka ini berlalu, ada kisah yg lebih manis menanti.."          ye..kita kena redha dgn apa yg berlaku.. Allah memberi dugaan sesuai dgn kesanggupan hambaNya.. Allah itu maha mengetahui tiap sesuatu kejadian.. maka redhalah.. moga dgn ujian yg mendatang, kita lebih dekat dgn Allah..


baru hari kedua puasa,
aku dah merindui suasana bersama keluarga..

4 comments:

  1. mcm mana manusia beriman boleh bawak kereta 90km/j?? highway ikut lane tgh dgn kelajuan moderation kereta depan je la....itu baru matang...

    ReplyDelete
  2. 90km/j kat jalan yg takde kete di depan mahupun belakang..

    ReplyDelete